Kanser Hastalarında Diğer Psikiyatrik Bozukluklar

Kanser hastalarında en sık görülen psikiyatrik patoloji uyum bozukluklarıdır. Bunun ardından sıklık sırasına göre, majör depresyon, organik ruhsal bozukluklar, kişilik bozuklukları ve anksiyete gözlemlenmektedir.

Depresyon: Hastalarda uyuma yönelik olarak beklenebilecek üzüntü ve depresif duygu durumu ile majör depresyonun birbirinden ayrılması önemlidir. İlginç olarak tanımlanan bazı somatik belirtiler kanserin kendisine de bağlı olabilir. Depresyonun uyum tepkisinden ayrılması, bazen zor olabilir ve bu konuda hastanın hekiminin yaklaşımı çok önemlidir. Tedavide antidepresan ilaçlar uygulanır. Ayrıca, psikoterapi yaklaşımları ve hastanın bilgilendirilmesi de farmakolojik tedaviye eklenmelidir.

Organik Ruhsal Bozukluklar (Deliryum): Acil bir durum olması nedeniyle önemlidir. İleri evredeki ve hastalık kontrolünün sağlanamadığı hastalar, deliryum için yüksek risklidir. Kanserde deliryuma neden olabilecek faktörler aşağıda sıralanmıştır:

1. Beyin metastazı

2. Metabolik sorunlar (hipoksemi, hipnatremi, hiperkalsemi)

3. İlaçlar (opiyatlar, sedatifler, antikolinerjikler, steroid, bazı kemoterapi ajanları)

4. İnfeksiyonlar (sepsis)

5. Karaciğer ve böbrek yetmezliği

Deliryum, hastada genellikle gece ve aniden ortaya çıkan bilinç bulanıklığı, ajitasyon, hallüsinasyon ve hezeyanlar olarak görülebilir. Aslında, bilinç, oryantasyon ve davranış bozuklukları ortaya çıkmadan önce, hastaların çoğunda haberci bulgular gözlenebilir. Erken dönemde huzursuzluk, öfke ve tepkili davranış gibi durumlar, özellikle deliryum yönünden yüksek riskli olan hastalarda dikkatle değerlendirilmelidir. Bu hastalarda deliryumun gelişmesi liyezon-psikiyatri konsültasyonu ve tedavi ile engellenebilir. Tedavide hasta öncelikle, diğer hastalardan uzaklaştırılmalıdır. Uyaranlardan uzak, sakin ve güvenli bir ortama alınmalı ve yanında yakınları olmalıdır. İntramüsküler uygulanan haloperidol, tedavi için en uygun ilaçtır. Ayrıca, altta yatan organik nedenler tedavi edilmelidir (mümkün olanlar). Bu durumda acil psikiyati konsültasyonu gereklidir.

Anksiyete: Kanserli hastalarda kaygı durumu, uyum süreci içinde çok sık olarak gözlemlenmektedir. Hastalık ve tedaviye ilişkin belirsizlikler sıkıntılar bu kaygının nedenidir. Ancak, aşırı ve yaşamı olumsuz etkileyen durumlarda anksiyete bozukluğu söz konusudur. Ayrıca anksiyete, deliryum ya da depresyon gibi ruhsal patolojilere de eşlik edebilir. Tedavide hastalarda psikoterapi yaklaşımları yararlı olmaktadır. Anksiyolitik olarak benzodiazepinler ve antihistaminikler seçilebilir.