Kolaylaştıran Şeyler

Son zamanlarda kanseri iyileştirmede tek odak noktasının fiziksel sağlık olması neredeyse tepki gören bir yaklaşım halini aldı. Kanser teşhisi konmuş bir birey için yalnızca kanseri yok etmeye yönelik tıbbi yaklaşımlar ile hastadaki diğer tahribatlar yok sayılıyor. Oysa kanser teşhisi alan hasta için fiziksel acıya ek önemli bir psikolojik süreç başlıyor. Dünya Psiko-Onkoloji Birliği (International Psycho-Oncology Society, IPOS) her yıl düzenlediği toplantılarda kanser tedavisine psikolojik desteğin ilave edilmesinin elzem olduğunun altını çiziyor. Çünkü kanserin yarattığı psikolojik tahribat, fiziksel tahribat kadar kuvvetli. Psikolojik problemler, kanserin fiziksel tedavisinde direnç oluşturan ve tabloyu ağırlaştıran bir faktör olarak beliriyor. Ayrıca kişinin tedaviye yönelik birtakım kararları sağlıksız bir zeminde almasına neden oluyor. Böylece sürecin yönetimi iyi geçmiyor. Kanser teşhisi konulan kişi sürecin neler getireceğine dair birtakım kaygılara sahip olabiliyor. Bu kaygının aza indirilmesi ve belirsizlik yaratan düşüncelerin kontrol altına alınması gerekli. Hatta bu yalnızca hasta için değil, hastaya bakım veren ve onunla hastalık sürecini paylaşan yakınları için de geçerli. Bunu bir ekip çalışması olarak ele almak ve koordine bir şekilde uygun davranışları sergilemek hastanın tedavi süresini rahat geçirmesini sağlıyor. Kanser teşhisi konulduktan sonra süreci kolaylaştıran bazı şeylere göz atalım.

Önce Uzmanı Dinlemek: Benzer şeyler yaşayan kişilerin tecrübeleri size iyi gelebilir ancak her tablo kendi içinde değerlendirilmelidir. Bu yüzden durumunuzla ilgili kulak asmanız gereken ilk kişi kendi hekiminizdir. Özellikle tedavi yöntemlerine dair size yol göstermeye çalışan ancak uzmanlığı olmayan kişiler konusunda seçici davranmanız önerilir.

Güvenilirliği Olan Kaynakları Okumak: Kanser teşhisi alan hastalar süreç boyunca çeşitli kaynaklardan kendi durumları ile ilgili bilgi edinmeye çalışırlar. Birbirini tekrar eden ve size yeni bir şey katmayan kaynaklardan ziyade güncel bilgileri içeren faydalı içerikleri okumak gerekir. Bu konuda tavsiye almak için bizimle dilediğiniz zaman iletişime geçebilirsiniz.

Felaket Senaryolarına Sınır Koymak: Kişisel aramalarınızda kanser konusu artık yer alacağından muhtemelen kullandığınız sanal platformlar karşınıza kanserle ilgili çok fazla veri düşürecek. Ancak bunların hepsinin size faydalı olması mümkün değil. Bunların birçoğu hastalık sürecinizle ilişkisizdir ve endişe yaratırlar. Bazıları felaket senaryoları içerebilir. Bunların içine çekilmemek için kendinize sınır koyun.

Hislerine Sahip Çıkmak: Bu hastalık süresince deneyimledikleriniz size özeldir. Pek mümkün değil ama farz edelim ki bir başkasıyla çok benzer bir hastalık süreciniz var. Yine de aynı şeyleri hissetmeniz mümkün olmaz. İnsanlar doğaları gereği birbirlerinden farklıdır, bu yüzden hissettikleriniz ancak size özeldir. Hislerinizi başkalarının kalıbına sokmaya çalışıp duygularınızı bastırmanız faydalı değil. Çevrenizde bunu anlayan ve sizi dinleyen insanları biriktirin.

Psikolojik Yardım Almak: Etrafınızdaki insanlar size iyi gelebilirler ancak psikolojik süreçleri yönetmek için uzman bir rehbere ihtiyacınız olabilir. Kendinize size iyi gelen insanlara ek, imkanlar çerçevesinde bir uzman rehber bulmaya gayret ederseniz süreç sizin için daha sağlıklı geçecektir.

Tek Odağın Hastalık Olmaması: Kanser olmak insanın gündemini çok fazla dolduran bir konu başlığı. İnsanın elinde olan bir durum değil. Tıpkı başımıza gelebilecek diğer başka şeyler gibi. Ama hala etkin olabileceğimiz alanlar vardır. Bu alanlarda etkin olmak bizi hayatın içinde tutar. Kanser olmak bir son değildir. Böyle zamanlarda aktif olduğumuz alanlar ile hayatın deviniminde olmaya devam ederiz. Gücünüz ne kadar yetiyorsa kafidir, önemli olan henüz hala yapabiliyor olduklarınızı yanıtsız bırakmıyor olma gayeniz. Jean-Paul Sartre şöyle diyor: İnsanın kendisini oluşturan koşullardan daima başka bir şey çıkarabileceğine inanıyorum. Bu söz çok kıymetli.