Kanserli Hastanın Tanı, Prognoz, Tedavi ve Olası Komplikasyonlar Hakkında Bilgilendirilmesi

"Söylemek ya da söylememek, işte bütün mesele bu"

Halen gerçeğin hastalara söylenmemesi yönünde görüşler bulunmaktadır. Bu tutumun temeli, hastanın gerçeklere dayanamayacağıdır. Ama günümüzde hasta haklarındaki ilerleme ve etik (bazı ülkelerde yasal) zorunluluklar hastanın bilgilendirilmesini gerekli kılmaktadır. O zaman asıl soru: "Bu bilgiyi hastamla nasıl paylaşabilirim?" olmalıdır. Tartışılması gereken bilgilendirmenin yöntemi olmalıdır. Hastaların tepkileri üzerinde bilginin veriliş şeklinin önemli etki yaptığı bilinmektedir. Ancak, standart bir bilgi verme yaklaşımı tanımlanamaz. Her hasta ve hekim için farklı koşullara uygun yaklaşım şekilleri vardır. Sonuçta, hekimler kendi tarzlarını belirlemektedir. Bu konuda sadece öneriler verilebilir.

Bilgilendirme yöntemi için öneriler aşağıda sıralanmıştır:

1. Bilgi hastanın kabul edebileceği şekilde verilmelidir. Hasta ile kurulan iletişim, hastanın gerçeği o anda ne kadar duymak istediği hakkında yol gösterir.

2. Her zaman umut korunmalıdır. Hastalar için küratif olmasa bile, palyatif olarak yapılabilecek yaklaşımların olduğu ve tıbbın geliştiği söylenebilir.

3. Öncelikle hekimin kendisinin ölümle yüzleşebilir olması gereklidir. Kanserli hastaya yaklaşımda hekimlerin sorunlarının kaynağında, hekimin ölüme ilişkin kaygıları bulunmaktadır. Bu durumda hastanın inkar gereksinimi, hekiminki ile doğru orantılıdır.

4. Hastayı tanımak, o konuşmak istediği zaman ve hazır olduğu kadar bilgi verileceği mesajını iletmek, gerekli açıklamayı buna göre yapmak önemlidir.